Å bestemme hvor høy en bygning skal være er den essensielle oppgaven som konstruksjonsingeniører utfører. Forskjellen mellom en bygning som varte noen få levetider og kollapse etter bare noen år er hvor kompetent byggeteknikken var.
Dessuten handler det ikke bare om å gjøre bygget sterkt; det gjør det også brukbart. Du kan bygge den høyeste bygningen i verden, men det vil være ubrukelig hvis folk ikke vil bruke de øverste etasjene fordi det gjør dem syke.
Hvis du er nysgjerrig på hva bygningsingeniører vurderer når de lager høye bygninger, fortsett å lese:
Vertikal last
Vertikale laster er en av hovedhensynene når det gjelder byggehøyde. Også kjent som «tyngdekraftsbelastninger», disse omhandler vekten av bygningen og alt som går inn i den, inkludert ledninger, rørleggerarbeid, HVAC-systemer og loftadgangsdører som gjør det enkelt å vedlikeholde disse verktøyene.
Konstruksjonsingeniører er eksperter på å finne måter å trygt overføre den totale lasten til bygningens fundament og sikre at den blir stående.
Vertikale laster er også relativt enkle å beregne da de er lineære med bygningens høyde. Hvis du dobler høyden på bygningen, dobler du vekten på søylene og fundamentene for å støtte den økte størrelsen.
Sidelast
Sidelaster er eventuelle horisontale krefter som virker på bygningen. Ingeniører må begrense hvor mye strukturen beveger seg i sterk vind for å designe en bygning som folk vil bruke. For eksempel kan den gjennomsnittlige vindhastigheten være høyere i by A enn i by B. I dette tilfellet vil by A sannsynligvis ha høyere bygninger enn by B.
Det er også det faktum at gjenstandene er i konstant bevegelse på grunn av landet der det er bygget. Bakken holder bygninger under en viss akselerasjon. Denne akselerasjonen, multiplisert med massen til hver etasje, er kraften som vil øke sidebelastningene på strukturen.
Byggeforskrifter
Til slutt er lover om høydebegrensninger en annen begrensende faktor for hvor høyt en konstruksjonsingeniør kan bygge. FAA (Federal Aviation Administration) ga mandat at enhver struktur i nærheten av en flyplass ikke skal være høyere enn 499 fot. Enhver bygning høyere enn dette blir et hinder for piloter og holder luftrommet trygt for reiser.
En annen grunn til at byggeforskrifter legger restriksjoner på eiendom er av hensyn til beboernes sikkerhet. For eksempel tok Equitable Life Assurance-bygningen fyr i 1912. Da brannmenn fra Manhattan og Brooklyn forsøkte å begrense skadene, klarte de til slutt ikke å gjøre det. Brannbilstigene var ikke høye nok til å nå de øverste etasjene og vannet fra slangene frøs da temperaturen den dagen var så lav som 18°F.
Siste tanker
Forhåpentligvis vil denne artikkelen vise deg hvor mye ingeniørkunst som går til å lage utrolig høye strukturer. Selv om dette ikke var en fullstendig liste over alt en bygningsingeniør ser på, vil forhåpentligvis denne artikkelen gi deg litt innsikt i emnet.
Hvis du noen gang vil bygge din egen skyskraper, vil du ha konstruksjonsingeniører på din side.