Konvensjonell lesing av dokumenter på trykk lar deg fokusere mer og gi deg nok konsentrasjonskraft slik at du er i stand til å komme med forskningsideer og til slutt et forskningstema.
Du er i stand til å gjøre prospektiv forskning gjennom programmering og eksperimentering innovativt. Faktisk, for at dette skal skje, må du studere programmering og ulike eksperimenter innen nisjefeltet ditt og komme opp med nye tilnærminger.
I den digitale tidsalderen er det for mye informasjon på nettet. Du setter sammen litt tekst og kopierer/limer inn i et dokument, som blir din research. Det krever liten innsats og øker ikke toppen din av kunnskap og innsikt.
Faktisk går intelligens utviklet gjennom forskning i den digitale tidsalderen virkelig tapt. Det er for mange programmeringsspråk og programvareverktøy. Studenter kan bli forvirret over hvilke av dem de skal bruke og studere i forskningen. På den annen side er veiledere for travle til å gi tid til studentene sine, og det er grunnen til at de blir motløse og faller inn i spiraler av depresjon.
I tillegg kan ikke all informasjon som finnes på nettet anses som autentisk og pålitelig. På den annen side er gode bøker alltid skrevet av ekspertforfattere og kan alltid betraktes som gode og prospektive.
Derfor er det ikke nok med forskning basert på informasjon på nettet i den digitale tidsalderen. Det er hovedgrunnen til at elevene ikke får visdom og kunnskap på denne måten.
I tillegg, selv om det er mange programvareverktøy tilgjengelig på nettet for å forsterke studentenes forskning, kan de ikke fortsette hvis de ikke er klare over forskningsideene og -emnet.
Så en strek må trekkes her. Tradisjonell lesing på trykk bør til en viss grad beholdes. Bare å skumme gjennom tekst i digitalt format sliter øynene elendig og elevene klarer ikke å konsentrere seg ordentlig.
Videre må veiledere være i kontakt med studentene sine og foreslå og oppmuntre til lesestoff på trykk og la dem stille spørsmål som de bør kunne svare rasjonelt og saklig på.
Samhandling med veileder for å komme opp med et forskningstema for studentene er viktig. På den måten går ikke elevene seg vill da jeg allerede har nevnt at det er for mye informasjon på nettet. De må komme til et kompromiss med veilederen om hvilke språk og verktøy de skal bruke, slik at de kan fokusere på dem, få kunnskap om de nødvendige teknologiene for forskningstemaet deres og til slutt sveve høyt.