Shadow

De tre læringsfasene av innovasjon: Tenke, automatisere, forutsi

Det ser ut til å være en naturlig læringsprogresjon ettersom noe mestres. Jeg har observert, i mange tilfeller, overgangen til læring gjennom tre distinkte faser; Tenke, automatisere og forutsi (TAP).

Trinn 1: Tenkning

Tenkefasen handler om å lære de nødvendige ferdighetene, reglene og taktikkene for å nå målet. I denne fasen blir du oppslukt av å få ferdigheter, og det er en sterk følelse av å ikke vite alt du trenger å vite.

For innovasjon er den første fasen, Tenkning, legemliggjort gjennom idéfangst og -behandling. Organisasjoner i denne fasen prøver å finne ut hvordan de kan få i gang innovasjon. De jobber med reglene og prosessen for å fange ideer, gjennomgå dem og flytte dem videre.

Trinn 2: Automatisering

I den andre fasen, automatisering, har du mestret alle reglene slik at du ikke lenger trenger å tenke mye på hva du gjør. Dette er det farligste stadiet ettersom vi tror vi vet alt som er å vite, og føler oss trygge på suksessen vår. Mange føler at de har nok kompetanse til å være en god lærer.

Organisasjoner som kommer inn i andre fase har vanligvis lykkes med å få på plass en robust innovasjonsprosess. De vil ofte ha oppnådd lommer med suksess, og fremtidsrettede ledere vil forsøke å bygge videre på denne suksessen. I løpet av denne fasen vil teamene prøve å samkjøre hele virksomheten med en innovasjonsstrategi, og inkludere innovasjon i en del av den daglige rutinen slik at det blir en kontinuerlig prosess.

Trinn 3: Forutsigelse

Det siste stadiet, Predicting, er det mest sofistikerte trinnet og nås når du kan bryte reglene bevisst og med god grunn, og basert på din sterke forståelse kan du forutsi eller aktivt skape fremtiden.

I denne siste fasen av innovasjonslæring, vever organisasjonen innovasjon fullstendig inn i kulturen, og innovasjon er drevet av strategi på toppnivå. Nå som volum, prosess, deltakelse og kvalitet ikke lenger er problemer (som behandlet i trinn 1 og 2), er innovasjon drevet av reelle organisatoriske behov som å blokkere konkurrenter, bygge synergier eller skape verdier. På dette stadiet er innovasjon som et middel til å drive åndsverk på topp, med tanke på ikke bare markeds/tekniske aspekter, men også immaterielle spørsmål.

Sammendrag

Uunngåelig går hver organisasjon gjennom disse stadiene av læring, og dermed innovasjonsekspertise. Med en klar forståelse av hvor du er og hvor du skal, er det lettere å kartlegge trinnene for å forbedre organisasjonen til ekspertnivå. For den komplette hvitboken, klikk på Innovasjon og de tre stadiene av læring.