Shadow

Eieren håper Walnut Creeks vannfrie bilvask blir den neste store tingen


California, blant andre stater, står overfor utfordringene med ekstrem tørke sammen med global oppvarming og den potensielle mangelen på rent drikkevann – så hvorfor tillate liter vann og skadelige kjemikalier å renne ned stormavløp for å skylle? biler når det er unødvendig?

Brian Stranko fra Clayton har en løsning. Eier av No-H2O Walnut Creek-serien, streber han etter å påvirke miljøet én bilvask om gangen. I januar kjøpte han en franchise som bruker en vannfri, miljøvennlig bilvask i stedet for vaskemiddel og vann. Teamet hans sprayer biologisk nedbrytbare væsker på kjøretøy ved hjelp av enkle sprøyter og tørker av kjøretøyene for å rengjøre dem for hånd.

«Jeg er en stor tro på lagringsløsninger som lar skuespillere gjøre det bra ved å gjøre det bra,» sa Stranko, som bor sammen med sin kone, Michele, og tre døtre på 18, 16 og 10 år.

Stranko, som har vært profesjonell innen vannbevaring i mer enn 20 år, var sist direktør for Nature Conservancy’s California Water Program, en global miljøorganisasjon med base i Arlington, Virginia.

«Etter å ha regnet ut hvor mye vann som kunne spares i California hvis vi kunne konvertere alle forbrukerbilvasker i staten til vannløse, var jeg overbevist om å bli involvert.» «Med en gjennomsnittlig besparelse på 35 liter per vask, og med tanke på antall forbrukerbiler i California og gjennomsnittlig antall bilvasker per år, har du nok vannbesparelser til å støtte nesten en million mennesker i staten. som blir stående uten trygt drikkevann hvert år».

Ideen om å vaske uten vann er relativt ny i USA.

«No-H2O ble grunnlagt i Irland i 2007 av den tidligere Formel 1-føreren Emmet O’Brien og hans far Eoin,» sa Stranko. «De så et gap i bilpleieindustrien, nemlig behovet for mer miljøvennlige og praktiske produkter og tjenester. Så de har laget en linje med vannfrie biologisk nedbrytbare produkter og tjenester som er mobile og on-demand. No-H2O går til forbrukeren, ikke bilvasken.»

Mobilselskapet hans har ikke et vanlig kontor og reiser i stedet til kundene sine.

«Vi trenger ikke så mye utstyr eller forbruksvarer som en vannfri bilvaskeorganisasjon, så vi kan få plass til alt vi trenger i små varebiler og til og med biler,» sa han.

De rydder biler hjemme hos folk, bedrifter og andre praktiske steder.

«Vi betjener også bedriftskunder som luksusleiligheter, countryklubber, golfbaner, treningssentre, kjøpesentre, etc., som inviterer oss til deres lokasjoner for å tilby våre tjenester til sine kunder,» la Stranko til.

Hans firma tilbyr fem forskjellige pakker; fra kun utvendig trim til hardt interiør og eksteriør av bilen, med en typisk utvendig vask som tar ca. 35 minutter. En omfattende innvendig og utvendig vask tar litt over en time, mens en detaljert service kan ta lengre tid. Stranko forklarer hva prisen deres inkluderer i prisen.

«Våre tjenester handler mer om detaljering enn vask,» sa Stranko. «Forskjellen i kvalitet og oppmerksomhet på detaljer. Fordi tjenesten vår er mobil, on-demand og drevet av ekte mennesker som jobber hardt for å få brikkene riktige, og fordi grunntjenesten vår også inkluderer polering i tillegg til vask, koster tjenesten vår mer.»

Bedriften hans er også familieeid.

«De to eldre jentene jobber som forhandlere i bransjen og vi venter på at minstemann skal bli litt større før hun hopper om bord!» sa Stranko.

Stranko, 51, ble født i Tacoma, Washington, og vokste for det meste opp i Selinsgrove, Pa., sønn av en soldat fra den amerikanske hæren. Med en kommunikasjonsgrad fra Syracuse University, en MBA fra Georgetown University og et sertifikat i miljøpolitikk fra University of Maryland, ser han på virksomheten som en vinn-vinn.

«Ved å demonstrere at vi kan tjene penger på å spare vann med en vannfri bilvask, kan vi tiltrekke flere gründere til sektoren, og dette vil bidra til å spre vannfrie bilvasker og generell vannsparing,» sa han.

Stranko ser på det større bildet.

«For meg er det kjernen av saken – å spre en løsning utenfor selskapet mitt som kan føre til fullstendig konvertering av bilvask til vannfri,» sa han. «Vi planlegger også å bidra til å generere en bevegelse – spredning av vannfri vask vil bli normen og ikke nødvendigvis med oss ​​som leverandør.»

Som medlem av Concord, Lafayette, Pleasant Hill og Walnut Creek Chambers of Commerce og Clayton Business and Community Association (CBCA), gir Stranko tilbake til lokalsamfunnene den betjener utover vannfrie bilvaskerier.

«Vi gjør regelmessig innsamlinger med grupper som politiet og brannvesenet, Fallen Heroes, Alzheimers Association og Mount Diablo Education Foundation,» sa han. «Vi er også frivillige på lokale arrangementer som lokale festivaler og pengeinnsamlinger.»

Stranko håper at nå mer enn noen gang vil andre bli inspirert til å gjøre sin del.

«Jeg tror det er på tide at vi alle gjør vårt for å redde vannet vårt,» sa Stranko. «Men de av oss som lager løsninger som andre kan ta del i, må tilrettelegge og komme folk til gode. Ellers kan innføringen av vannsparingspraksis aldri implementeres.»

For mer informasjon om No-H2O, besøk noh2o.com.

Charlene Earley er frilansskribent og professor i journalistikk ved Foothill og Diablo Valley Colleges. Kontakt henne på [email protected] eller 925-383-3072.