John Muir, en kjent naturforsker og miljøforkjemper, sa: «Når vi prøver å velge noe for oss selv, finner vi at det er knyttet til alt annet i universet.»
Larry Von Thune
Slik er det med elbiler – deres drift og spesielt produksjon av batterier.
Hvor «grønne» er elbiler? Er de bra for miljøet? Kjemper de «klimaendringer»?
For å svare, må du vite:
- Hva er den faktiske energikilden for elbilbatterier?
- Hvor mye energi brukes til å produsere elbiler?
- Hvor er virksomheten din spesielt gunstig for miljøet?
- Hva er de potensielle miljømessige, økonomiske og sosiale konsekvensene av å erstatte alle biler, lastebiler og anleggsmaskiner med forbrenningsmotorer med elektriske kjøretøy innen den foreslåtte fristen?
- Hva er energi- og naturressurskostnadene forbundet med å produsere elektriske batterier?
Nummer 4 og 5 er et tema for en annen gang. Foreløpig vil jeg fokusere på 1, 2 og 3.
LES: Mening fra Colorado Sun-spaltistene.
En elbil er bare like «grønn» som drivstoffkilden som brukes til å generere strøm for å lade batteriet. I USA kommer 86 % av elektrisiteten som brukes til å lade batterier fra fossilt brensel (61 %), kjernekraft (19 %) og vannkraft (6 %), mens resten kommer fra en blanding av forskjellige fornybare kilder fra disse vannkraftkildene.
Den globale energibalansen er omtrent den samme: kjernekraft og vannkraft har byttet plass.
Så påstanden fra president Biden og andre om at hvis vi bare kjørte elbiler, ville vi ikke trenge olje og naturgass, det stemmer ikke i det hele tatt. Bare i noen få land, som Albania, Norge, Paraguay og Den demokratiske republikken Kongo, hvor elnettet helt eller hovedsakelig drives av vannkraft, vil driften av elektriske kjøretøy være virkelig «grønn».
Ifølge World Economic Forum bidrar produksjonen av en elbil i gjennomsnitt dobbelt så mye til «globalt oppvarmingspotensial» og bruker dobbelt så mye energi som det brukes til å produsere en bil med forbrenningsmotor. Årsaken er batteriet.
Et 1000 pund elektrisk bilbatteri inneholder 25 pund litium, 60 pund nikkel, 44 pund mangan, 30 pund kobolt og 200 pund kobber. Tesla Model S-batteriet veier 1200 pund. Batteriet i GMCs elektriske Hummer veier omtrent 3000 pund.
For å få disse metallene for et batteri på 1000 pund krever det 25.000 pund saltlake for litium, 30.000 pund malm for kobolt, 5.000 pund for nikkel og 25.000 pund for kobber. De utvinnes fra de 500 000 pundene med stein og jord som må graves ut og behandles for et enkelt batteri.
Kobolt- og litiumekstraksjon kommer med helse- og forskningsproblemer. Bare ett land – DRC – har 70 % av verdens koboltreserver, og en av DRCs hovedkunder er Kina. Å puste inn støv fra ethvert element kan være skadelig.
Så hva er fordelene med elbiler?
Den største fordelen er økologi. Bruken av dem unngår utslipp fra gassmotorer av forurensninger fra fossilt brensel – en fordel som er mest tydelig i byer. Bruken av dem i byer kan forbedre luftkvaliteten betydelig ved å redusere luftforurensning fra forbrenningsmotorer.
Dette er et eksempel på bruk av elektriske kjøretøy som bør vies spesiell oppmerksomhet for å hjelpe miljøet mest mulig. Avhengig av kjøretøyet skaper produksjon av de mindre batteriene som kreves for bykjøring med kortere rekkevidde også en mye mindre påvirkning på miljøet. Mindre elektriske batterier kan lades hjemme og på arbeidsplasser ved hjelp av billigere ladestasjoner og uten behov for utvidet elektrisk nett.
En føderal infrastrukturlov vedtatt sent i 2021 foreslår å bruke 7,5 milliarder dollar på landlige ladestasjoner og «strategisk plassering av (elektriske kjøretøy) ladestasjoner for å skape et nasjonalt nettverk langs nasjonens motorveisystem» i stedet for å konsentrere plassering i storbyområder der de gjør det. for det meste. god.
Den nye loven planlegger også å bruke 65 milliarder dollar på ladestasjoner langs landets motorveier. Denne planen er mangelfull av flere grunner.
For det første er nivå 3-ladestasjonene som trengs for å lade elbiler på motorveien 50 til 100 ganger dyrere enn nivå 2-stasjoner for hjem og jobb.
For det andre vil det være mindre etterspørsel etter elektriske kjøretøy i distriktene, og begrunnelsen for å bytte til elektriske kjøretøy for å redusere luftforurensning i distriktene er mindre.
For det tredje vil batterier for elektriske kjøretøy for veier og distrikter bli mye større og dyrere.
Og til slutt vil antallet elbiler være begrenset i flere år, spesielt i områder hvor bruken er mindre lønnsom for potensielle kjøpere.
Av disse grunnene er det for dyrt å legge vekt på å utvide EV-tilgang for land- og motorveireiser for å «kompensere» for underbetjente områder og i strid med det reelle behovet og fordelene med EV-er.
Å fokusere på utvikling, produksjon og bruk av elektriske kjøretøy for bruk i urbane miljøer gir mye mening og vil bidra til å unngå potensielle sosiale, økonomiske og politiske problemer som kan oppstå når man prøver å erstatte alle eksisterende kjøretøy med elektriske kjøretøy.
Larry Von Thune bor i Lakewood.
Colorado Sun er en ikke-partipolitisk nyhetsorganisasjon, og meningene til redaksjonelle spaltister og skribenter gjenspeiler ikke meningene til redaksjonen. Les vår etikkpolicy for å lære mer om The Suns meningspolicy, og send spalter, omtalte skribenter og mer til [email protected].
Følg Colorado Sun Opinion nedenfor jeg tvitrer, Instagram OG Facebook.