Shadow

Fem betingelser for innovasjon

Inkrementelle innovasjoner forekommer overalt, men revolusjonerende innovasjoner – den typen som utnytter nye teknologier og forretningsmodeller for å redusere kostnadene, øke tilgjengeligheten og forbedre tjenester – er ikke typiske. Jeg tror at årsaken til dette er en utilbørlig realisering av forholdene som fremmer både evne og motivasjon for innovasjon. Disse fem betingelsene inkluderer:

  • Eksperimentering
  • Fase ut gamle produkter og tjenester
  • Tilbakemeldingsløkker
  • Insentiver for produkt- eller tjenesteforbedring
  • Budsjettbegrensninger

For å illustrere hvordan disse forholdene påvirker innovasjonsprosessen, la oss undersøke hver enkelt.

Eksperimentering. Enhver organisasjon som ønsker å tilpasse seg et miljø i endring, trenger en mekanisme for eksperimentering med nye teknologier og leveringsmodeller. Uten evnen til å utvikle en eksperimentell infrastruktur, dukker det sjelden opp fundamentalt nye og annerledes tilnærminger.

Fase ut gamle produkter og tjenester. Hvis et eksperiment er vellykket, oppstår en ny utfordring. Mange organisasjoner mangler muligheten til fritt å fjerne utdatert teknologi og forretningsmodeller. Dette krever investert lederskap med evne til å møte utfordringer som oppstår ved endring.

Tilbakemeldingsløkker. Det er ingen overraskelse at det kreves sterke tilbakemeldinger mellom kunder og organisasjonen for å motivere til investeringer i og ta i bruk de mest verdifulle innovasjonene. Eksplisitt tilbakemelding er nødvendig for ledere for å vurdere når de skal fokusere på forbedring av tjenester kontra reduksjon av kostnader.

Insentiver for produkt- eller tjenesteforbedring. Utstyrt med kunnskap om hva kundene ønsker, kan leverandører forbedre sine tilbud dersom de er tilstrekkelig motivert med tilgang til økte inntekter og/eller reduserte kostnader. Nøkkelen til insentiver er å tilpasse dem på riktig måte til organisasjonens mål.

Budsjettbegrensninger. Budsjetter tvinger fram prioritering. Ikke bare tvinger grenser folk til å prioritere, de skaper også insentiver til å kutte kostnader. For at innovasjon skal ta tak, bør ledere sørge for at budsjettbegrensninger eksisterer for å motivere riktig prioritering. I noen situasjoner, for eksempel individuelt distribuerte tjenester, bør begrensningene legges på kundene. I andre situasjoner, for eksempel ved innkjøp, bør begrensningen legges på den ansvarlige for oppkjøpet. Uavhengig av hvor begrensningen faller, er det avgjørende at budsjettinsentiver brukes til å tvinge frem prioriteringer.

Disse fem betingelsene for innovasjon gjør kontinuerlig endring mulig, og forskjellen mellom suksess og fiasko er evnen til å skape eller bevare de fleste om ikke alle disse fem betingelsene.