Shadow

Hva betyr produksjon av fossilt brensel i California for deg? | Smarte endringer: Personlig økonomi


Californias motorkjøretøyforskrifter har stor innvirkning nasjonalt.

Getty bilder

California er på nippet til å forby salg av nye gassbiler i staten. Advanced Clean Cars II-regelverket, godkjent 25. august av California Air Resources Board, krever at alle nye biler, lastebiler og SUV-er som selges i California skal ha nullutslipp innen 2035.

Mens Californias styre er langt fra en nasjonal reform, påvirker det det største bilkjøpsmarkedet i USA og blir allerede tatt i bruk av flere andre stater. Betyr dette at du blir tvunget til å kjøpe en elbil eller elbil? Nei. Men presset på bilindustrien.

Hva er California-regelen?

I henhold til de nye reglene har California satt standarder for salg av nye kjøretøy som begynner i 2026-modellåret, når 35 % av salget av nye kjøretøy i staten må være batterielektriske, hydrogenbrenselcelle eller hybridbiler. For tiden er mer enn 16 % av nye kjøretøyer som selges i California nullutslipps- eller hybridmodeller, ifølge Californias regulatorer.

Med denne fordelen i staten, tror Jessica Caldwell, administrerende direktør for forskning ved bilnettstedet Edmunds, at bilprodusenter vil kunne oppnå den første standarden. Men å realisere Californias mål avhenger også av å forbedre infrastrukturen som støtter flere elektriske kjøretøy.

«Selv om Californias netto nullutslippsforordning kan beskrives som et ganske aggressivt mål da den først ble introdusert i 2020, har bilprodusentene lenge forberedt seg på en elektrisk fremtid, og industrien har gjort betydelige fremskritt siden den gang.» Caldwell sa i «Hvis bilprodusenter kan justere produksjonen, det gjøres tilstrekkelige investeringer i ladeinfrastruktur og nettverk, og økonomiske insentiver blir mer tilgjengelige, bør denne milepælen nås – hvis ikke overgått.»

Standardene øker gradvis hvert år etter 2026, og krever at elektriske eller hybridbiler skal stå for mer enn to tredjedeler av kjøretøysalget innen 2030 og 100 % innen 2035.

De nye standardene vil også ha som mål å gjøre nullutslippskjøretøyer mer pålitelige og holdbare, slik at forbrukere vil ønske å kjøpe en elektrisk eller hybridbil i stedet for favorittgassmodellene.

Før de nye reglene trer i kraft, vil staten måtte søke om dispensasjon fra US Environmental Protection Agency, som vil tillate den å sette strengere regler enn den føderale regjeringen.

Bor du ikke i California? Dette kan være fremtiden din

Når det gjelder å beskytte miljøet, er California kjent som en motelovgiver. Derfor, selv om disse reglene nå er eksepsjonelle, vil de sannsynligvis bli vedtatt i andre stater og støttet på føderalt nivå.

Sytten stater har tatt i bruk Californias tidligere nullutslippsstandarder for kjøretøy og kan følge etter med disse nye reglene. (Noen har allerede, inkludert Massachusetts, New York, Oregon og Washington.) Disse 18 statene sto for 40 % av markedet for nye biler i 2021, ifølge National Automobile Dealers Associations Financial Profile-rapport. Skyen. i USA

Inflasjonsreduksjonsloven fokuserer på den føderale regjeringens prioriteringer for å redusere karbonutslipp. Initiativer finansiert av loven inkluderer insentiver for grønn energi og elektriske kjøretøy. Den nye loven, signert av president Joe Biden 16. august, gjenopprettet skattefradraget for forbrukere som kjøper nye kvalifiserte elektriske kjøretøyer og la til en kreditt for kjøp av brukte elektriske kjøretøy. Men insentivene kommer med en rekke kvalifikasjoner designet for å oppmuntre bilindustrien til å styrke forsyningskjeden innenlands, og de fleste elbiler på markedet nå er ikke kvalifisert.

Ja, du kan la bilen gå på bensin

Regler som California gjelder spesifikt for produksjon av nye biler av bilprodusenter. De dikterer ikke hva folk kan kjøre, og dagens regler påvirker ikke salg av bensindrevne bruktbiler.

Vi er også mer enn et tiår unna målet om å kun se elektriske modeller i hver flåte. Så hvis du skal kjøpe ny bil de neste årene, har du fortsatt mye å tenke på om det skal være en elbil.

Her er noen ideer for å hjelpe deg å tenke på ditt neste bilkjøp.

Hvilken bil har du råd til?

Pris er fortsatt den primære faktoren for de fleste når de kjøper en bil, sier Carl Brauer, executive analytiker hos ISeeCars.com. Enten du leter etter en ny eller brukt bil, en elektrisk eller gassmodell, sørg for at du vet hvor mye du har råd til å bruke.

I følge Edmunds var gjennomsnittsprisen på et elektrisk kjøretøy solgt gjennom en forhandler i juli 62 893 dollar. Det kan sammenlignes med et gjennomsnitt på $47.198 for alle kjøretøy den måneden.

Skattefradrag for elbiler kan bidra til å bringe denne teknologien inn i din prisklasse, men det finnes regler for hvilke biler som er kvalifisert. Etter hvert som produksjonen øker, vil elbilprisene trolig falle. Men det kan fortsatt være år unna.

På den annen side, ettersom Californias standarder strammes inn fra og med 2026, vil det være færre gassbiler der. Det kan øke prisene på de nye og brukte modellene, sier Brower. Hvis du vil holde deg til gassmodellen lenger, foreslår han at du kjøper tiden før heller enn senere hvis du har råd til det.

«Hvis det er noe å hente nå, bør du sannsynligvis kjøpe den tradisjonelle bilen din før 2026, fordi de bare kommer til å gå opp i pris,» sier Brower.

Hvilken bil passer ditt liv?

Vurderer du å bytte til elbil, er det flere andre faktorer du bør vurdere, blant annet hvor langt du kjører, om du kan lade den enkelt, og hva du skal bruke bilen til.

Når det kommer til EV-infrastruktur, er ikke alle byer skapt like. Hvis du bor i Los Angeles, kjenner du kanskje til flere ladestasjoner i nærheten som du kan bruke til å slå på bilen din under den daglige pendlingen. Men dette skjer ikke overalt.

Hvor langt du kan gå på en enkelt lading, så vel som variasjonen av elektriske kjøretøyer som er tilgjengelige, vil øke over tid, sa Caldwell i et telefonintervju.

«Vi er fortsatt i de tidlige stadiene av bruk av elektriske kjøretøy,» sier Caldwell. «Elbiler vil bli mer populære. Det vil bli mer infrastruktur. Jeg tror det er noe vanlige folk vil legge merke til.»


Spør en tosk: Hva er tegnene på at jeg trenger en ny bank?

Mine favoritt-e-poster de siste månedene har vært e-poster fra banken min som forteller meg at den årlige renten på sparepengene mine har gått opp og at kassekreditten …


Hvorfor en lærer byttet karriere og nektet lån tilgivelse

Under min første økt for dagen stilte jeg elevene mine, eller rettere sagt deres avatarer, et spørsmål på nettskjermen for klasserom. Jeg ventet…


Bør jeg be om tilbakebetaling av studielånet mitt?

Hundretusenvis av låntakere har foretatt betalinger på sine føderale studielån siden overbærenhet begynte i mars 2020, og utnyttet muligheten til å betale ned saldoen. Nå som…


Er banken din Greenwashing?  Hvordan sjekke

Banken din spiller en viktig rolle i klimaendringene gjennom utlån og andre handlinger. Men har banken din en positiv innvirkning på miljøet? Det kan være vanskelig å vite. Gjennom…


4 fordeler med reisekort som kanskje ikke er så verdifulle som du tror

Finn ut hvilke reisekredittkortfordeler som taper verdi og om du fortsatt bør kreve dem.


Den andre store studielånsnyheten: endringer i tilbakebetaling

Alle øyne var på nyheter om kansellering av studielån denne uken. Og det er fornuftig: Låntakere har ventet måneder på at presidenten skal bestemme seg for om de skal endre kampanjeløftet …


De høye kostnadene ved å røyke i bilen

Røyking i bilen er dårlig for deg og passasjerene dine, men det skader også bilens annenhåndsverdi. Røyking kan senke verdien av en bil når du bytter for…


Biden kansellerer 10 000 dollar i studentgjeld.  Her er hvem som får det

Etter måneder med rykter og spekulasjoner kunngjorde president Joe Biden onsdag detaljer om sin omfattende visjon for gjeldslette og kansellering av studielån. Ved dekret fra den utøvende…


Federale studielånsbetalinger suspendert frem til 2023 - Hva skjer videre

Nesten 37 millioner føderale låntakere av studielån får ytterligere fire måneders frist. Det hvite hus siterte den nåværende høye inflasjonsraten som hovedårsaken …