Shadow

Hva er organisasjonsinnovasjon?

Definere innovasjon

Organisatorisk innovasjon refererer til nye måter arbeid kan organiseres og utføres i en organisasjon for å oppmuntre og fremme konkurransefortrinn. Den omfatter hvordan organisasjoner, og enkeltpersoner spesifikt, styrer arbeidsprosesser på områder som kunderelasjoner, ansattes ytelse og oppbevaring, og kunnskapsstyring.

I kjernen av organisasjonsinnovasjon er behovet for å forbedre eller endre et produkt, en prosess eller en tjeneste. All innovasjon dreier seg om endring – men ikke all endring er nyskapende. Organisatorisk innovasjon oppmuntrer enkeltpersoner til å tenke selvstendig og kreativt i å anvende personlig kunnskap på organisatoriske utfordringer. Derfor krever organisasjonsinnovasjon en innovasjonskultur som støtter nye ideer, prosesser og generelt nye måter å «gjøre forretninger på».

Fordelen med en innovativ organisasjon

Ved å fremme en innovasjonskultur bør organisasjoner fremme:

– Tverrfunksjonell teambygging samtidig som du fraråder silobygging

– Selvstendig, kreativ tenkning for å se ting fra et nytt perspektiv og sette seg selv utenfor rammene for en jobbfunksjon

– Risikotaking av ansatte samtidig som status quo reduseres

Verdien og betydningen av kunnskap og læring innen organisasjonsinnovasjon er avgjørende. Hvis innovasjon handler om endring, nye ideer og å se utenfor seg selv for å forstå miljøet sitt, så er kontinuerlig læring et krav for organisasjonsmessig innovasjonssuksess.

Verdien av læring og kunnskap kan bare realiseres når den er satt ut i livet. Hvis ny organisasjonskunnskap ikke resulterer i endring, verken i prosesser, forretningsresultater eller økte kunder eller inntekter, har ikke verdien av den blitt omsatt til suksess.

Veien til organisasjonsinnovasjon ligger i evnen til å formidle ny kunnskap til bedriftens ansatte og i anvendelsen av denne kunnskapen. Kunnskap skal brukes til nye måter å tenke på, og som et springbrett til kreativitet og mot endring og innovasjon.

Trinn til innovasjon

For å finne ut hvor støttende ditt nåværende miljø er for å fremme innovasjon, les de vanlige spørsmålene og svarene nedenfor, om hvordan du bygger en organisasjonskultur som oppmuntrer til innovasjon.

1) Støttes et innovasjonsklima av toppledelsen?

en. Det betyr at slike aktiviteter som risikotaking og små ad hoc-arbeidsgrupper som brainstormer og snakker gjennom ideer, må fremmes, støttes og oppmuntres i organisasjonen.

2) Identifiserer og samler ledere rutinemessig de individene som er mer orientert mot innovasjon og som er villige til å tenke nye ideer og handle ut fra dem?

en. Å identifisere nye tenkere og individer orientert mot endring bidrar til å sikre et utløp for innovasjon ved å støtte disse individene og gi dem og likesinnede kolleger tid og mulighet til å tenke kreativt. Dette er ensbetydende med å bli en innovativ organisasjon.

3) Er det en prosess på plass som overvåker innovasjonsteam og identifiserer hva som har fungert og ikke har fungert som et resultat av dem?

en. Å opprettholde og overvåke innovasjon er viktig. Dette krever kontroller og balanser som identifiserer hvordan innovasjon utvikles og administreres og prosesser som fanger opp hva som fungerte eller ikke fungerte. For å kunne fortsette å innovere i et miljø i endring, er det nøkkelen å kontinuerlig overvåke det interne og eksterne miljøet for å finne ut hva som støtter eller hindrer innovasjon.

4) Hvordan kan en organisasjon være strategisk og fokusert på sine mål, men samtidig bygge og utvikle en innovativ kultur?

en. Verdien av et strategisk fokus er fortsatt viktig for en bedrifts suksess. Faktisk kan tydelig retning og forståelse av en bedrifts misjon bidra til å stimulere innovasjon – ved å vite hvor i organisasjonen innovasjon og kreativitet vil gi mest verdi. En innovativ organisasjonskultur skaper en balanse mellom strategisk fokus, og verdien av nye ideer og prosesser for å nå dem.

5) Er det en enkelt viktigste variabel eller ingrediens som driver en organisasjon mot en innovativ kultur?

en. I likhet med andre suksesser for en organisasjon, er det menneskene i organisasjonen som driver innovasjon. Først må ledelsen sette forventningene til innovasjon og kreativitet og deretter handler «doing business» om hvordan man kan forbedre prosesser, produkter og kunderelasjoner i det daglige. Denne tankegangen i seg selv vil skape en pågående innovasjonskultur.