I løpet av de 37 årene jeg har vært i skadedyrbekjempelsesbransjen og jobbet for flere forskjellige selskaper, har jeg aldri skrevet under på en ikke-konkurranse. Og som eier av et skadedyrfirma siden 1993, har jeg aldri bedt noen som jobber for meg om å signere en.
Når det er sagt, ettersom selskapet mitt fortsetter å vokse, er det flere og flere kunder som jeg aldri har møtt og ikke kunne fortelle deg så mye om. De ser på firmaet mitt som sin tekniker, personen de bygget et forhold til, personen de stoler på å forlate husnøkkelen til, personen som kjenner hundens navn og hvor de oppbevarer godbitene sine, personen som lytter velvillig til dem til tider. av behov.
BESKYTTELSE AV SELSKAPET
Så hva ville skje hvis jeg solgte firmaet mitt – eller en tekniker forlot firmaet mitt og startet sin egen bedrift? Hva om teknikeren går til en konkurrent og plutselig en rekke kunder bytter til det andre selskapet? Dette er absolutt ulempen å unngå i dette ellers rosenrøde scenariet.
En konkurranseklausul er ment å beskytte en eier mot å miste kunder eller proprietær informasjon når en ansatt slutter. Vanligvis er det en tidsbegrensning og til og med et geografisk område hvor den ansatte som forlater bedriften din ikke kan konkurrere mot deg. Det er en kontrakt og eieren står fritt til å legge nesten hva som helst i den, og overlate det til den ansatte å godta eller avvise vilkårene. Å signere betyr imidlertid vanligvis oppsigelse, så det kan være lurt å ikke være så streng at du mister en verdifull eiendel – din ansatte – til det som kanskje bare er en mulighet i fremtiden.
ANSATTE TILBAKE
Konkurranseklausuler undertegnes vanligvis i løpet av de første dagene av ansettelse. De er bare blandet inn med mange andre kort, så avtalen blir nesten ikke utført. Den nyansatte gir ham liten eller ingen tanke.
Noen ganger lover imidlertid disse kontraktene godt for en teknikers karriere. Når dette skjer, bringer det ofte plutselige følelser av mistillit, harme og usikkerhet. Teknikere kan lure på hvorfor de blir tvunget til å signere nå, og om de mister jobben hvis de ikke gjør det. Plutselig føler en stor tekniker seg usikker på fremtiden, og tvilens frø blir plantet. Det vil være et tap-tap-forslag.
Det er gyldige grunner for konkurranseklausuler, for eksempel:
- Etter hvert som et selskap vokser, vil eieren kanskje støtte hver eneste sprekk i selskapets retningslinjer.
- Hvis en eier tenker på å selge, kan potensielle kjøpere ønske slike avtaler.
- Å la en ny ansatt signere en avtale i utgangspunktet kan hjelpe eieren med å luke ut ansatte som planlegger å bruke jobben rett og slett som et springbrett.
Til syvende og sist er alt opp til eierskapet, men jeg vil advare eiere til å veie fordeler og ulemper med en slik kontrakt.
Pest Graveyard Crew
«Konkurranseklausuler skal beskytte virksomheten, ikke hindre en ansatts vekst/mulighet.»
– Chaz Estrada, salgsrepresentant, Veseris, Riverside, California.
«Vi kan ikke stoppe ansatte fra å jobbe i felten hvis de forlater oss.» Konkurranseklausulen er ikke ment å nekte et levebrød; Tvert imot,
beskytte eiendelene som tilhører dem
til oss.»
– Charles Wilcox, eier, Patches Pest Plus, Brandon, Miss.
«Jeg signerte konkurranseklausuler og jeg har respektert dem. Det var mitt ord på linjen. Jeg pleide å få de ansatte til å signere dem, men jeg fant ut at det er like vanskelig å be om kontoene mine som å foreta en salgssamtale.
— Keith Romer, eier, All Pro Pest Control, Layton, Utah
«En konkurranseklausul presentert på ansettelsestidspunktet gir deg en god idé om hvor seriøs du er
en kandidat er.»
– John Shishilla, medeier, Honor Services, Melbourne, Fla.